RSS

Argentin? Tangó!

24 ápr

Jorge Bosicovich. A neve alapján lehetne szerb, vagy horvát is. Valamelyik őse valószínű az volt, de ő Argentinában született. Mégsem ez a legnagyobb értéke.

Több mint fél évtizede “nyergeltem át” 7 évnyi versenytáncolás után argentin tangóra. A szabályozott és szinte kötelezően egyutas (de legalábbis igen kevés utas) rendszer után nehezen kibogozhatónak tűnt a tangó sokszínűsége. Mégis ez volt az ami a leginkább vonzott : egy omlettet nem csak egyféleképpen lehet elkészíteni.

Ez a tangóban különösen igaz – a tánc minden szintjén, a technikában is. Ezen a hétvégén leckét kaptam abból, amit már korábban is tudtam, de még ilyen intenzitással nem tapasztaltam: egy meghatározott mozgást (pl. colgada) sokféleképpen ki lehet alakítani, sok különböző “algoritmus” segítségével, amelyek mindegyik kihozza a mozgást, persze más-más arányokkal a mozgás egyes összetevői között – stabilitás, erőigény, kényelem, köthetőség vagy éppen volumen, sebesség, mozgás hossza/ismételhetősége. Persze az elmélet mindig szép, de a büdös fene se gondolta volna, hogy ekkora különbség lehet két megoldás között. Ugyanis pl. colgadázni eddig is tudtam. Illetve gondoltam, hogy tudtam. Mert eszembe sem jutott, hogy szinte korlátlan mennyiségűt lehetne forogni vele . Most kiderült, hogy lehet – és a “szuperforgás” technikájáról is kiderült, hogy gyökeresen más, mint amit eddig használtam. Mitöbb, a kettőnek funkcionálisan annyi köze van egymáshoz, mint egy ochónak egy jobb egyeneshez. Nem sok. Főleg, ha azt vesszük, hogy ez a technika szinte “mindenhatóvá” teszi azt aki megfelelően tudja használni. Sokszor mondtam már én is a saját tanítványaimnak, hogy igen: a tangóban minden megoldás jó, ami elvezet a célig – de esetleg lehet egy rövidebb, egyszerűbb, szebb, vagy éppen kényelmesebb is az út addig. Esetleg mindez egyszerre…

A lányok egy része számára (a legjobbaknak is) a colgadák állandó mumusok. Jorge azonban őket is azzal borította ki, hogy egyszerűen levezette nekik. Nem egyet, hanem sokat. Értsd egy lendületre tucatnyit, méghozzá láncban, közben boleókkal és egyéb nyalánkságokkal tarkítva. De láttam tőle olyan féltucat elemes lánc-ganchókat amit még senkitől. Mindezt úgy, hogy a lányok annyit éreztek az egészből, hogy a dolog történik velük és nem is kell gondolkodniuk, hogy mit is csinálnak és most ez milyen figura is (az esetek nagytöbbségében a lányok nem ismerték sem a figurát, sem a technikát és fogalmuk nem volt róla mi is fog történni velük)…

Na persze erre mindenki mondhatja: mert argentin. Erre még ő is azt mondta, hogy marhaság. És igaz. Nem azért mert argentin. Ő ugyanis nem annyira rég óta tangózik – alkalmasint akkor kezdte amikor már nem élt otthon. Mitöbb, csak egy évvel régebben, mint én. Csak rengeteget foglalkozik vele és igazán jó tanárai voltak.

Érdekes módon az eddig tartott kurzusain mindig viszonylag otthonosan voltunk – nem volt eszelős tömeg. Ezt pedig azért furcsálom, mert szerintem ő és partnere sokkal többet adtak mint akármely más tanár akinél jártam. Beleértve Guillermóékat is. Persze Jorge nem annyira jóképű, színpadias és messze nem olyan parádés előadó, de jó táncos és kiváló tanár – ráadásul amit csinál az elképesztően logikusan felépített. Ha valamit sikerül elsajátítani tőle, az nem csak egy-egy figurát jelent, hanem egy olyan technikai megoldást amely a tánc minden mozzanatában alkalmazható. Ennyi pénzért szerintem tiszta hülyeség nem kihasználni ezt a tudást, ami ráadásul univerzális: színpadon és milongán egyaránt használható, mert a tangó alapstruktúráját érinti. Persze nem ez az egyetlen út – ahogyan ő is mondja -, de az övé egy járható út.

Hozzáteszem – azért nem mindent könnyű megcsinálni, de meg lehet. Csak sokat kell gyakorolni. A kurzusok szint-besorolásait komolyan kell venni. A haladó tényleg azt jelenti, hogy haladó. Másfél év tánctudással hátad mögött pénzkidobás. Inkább menj a középhaladóra, vagy kezdőre (a jelenlévők miatt nem 0-ról indult az sem). Persze ha csak kombinációk érdekelnek, akkor nézz videót – ahhoz, hogy lemásolj egy kombinációt ugyanis nem igazán kell tanár. Azt, hogy hogyan tudod megcsinálni egyszerűen…ahhoz már igen. De az ilyen információ soha nem a kombinációk mélyén rejlik…azok maximum rávezető eszközök. Versenytáncosok között is a varázsszó a “basic”, minden tánctanulás alapja: az alapelemek. Tangóban ezt leginkább az alapeszközök jelentik: séta, perdülés, vezetés, követés, izoláció etc… És ha még hozzávesszük, hogy ezeket egyszerre kell használni a zenével szinkronban, akkor ezek különösen nagy jelentőséget kapnak. Csak legyen a társaságnak hozzá energiája és kedve gyakorolni azt…

Jorge legközelebbi workshopja valószínűleg ősszel lesz.

Reklámok
 
Hozzászólás

Szerző: be 2006. április 24. hétfő hüvelyk Vélemény

 

Címkék: , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s