RSS

Aki tudja vezeti… – Cosmotango 2006 (CITA)

27 aug

C.I.T.A. (Congresso Internacional de Tango Argentino – Nemzetközi Argentin Tangó Kongresszus, a betűszó jelentése amúgy “randi” vagy “találka”) fesztivál minden év márciusában kerül megrendezésre Buenos Airesben, már több, mint fél évtizede. A fesztivál szép lassan a tango nuevo és az ‘előadott’ tangó zászlóshajójából kinőtte magát – jelenleg az aktuális tangódivatot ezen a fesztiválon keresztül lehet a legjobban megismerni. Fabian Salas üzleti vállalkozása nagyon bejött: nemzetközi viszonylatban jelenleg ez a legismertebb – még ha nem is a legelismertebb – tangós esemény.

Mint 2000 óta minden évben, a fesztivál legjobb felvételei most is megjelentették videófelvételen. A kétoldalas DVD-n 212 percnyi tangót gyűjtöttek össze a szervezők. Ez egy kicsit kevesebb, mint a tavalyi adag, de kevesebb rajta a “töltelék” is.

A tangós trend – egy elvileg ‘halott’ műfajhoz képest – meglehetősen dinamikusan változik. Az elmúlt években a legdrasztikusabb változást mégis az improvizált számok arányában látni. Az első fesztiválokon szinte minden előadott szám koreográfia volt. Ma közel a kétharmada impró. Mindezt úgy, hogy az improvizált számok átlagosan sokkal jobbak, mint a legtöbb koreográfia.

A jó koreogáfiák három kategóriára oszlanak: a ‘szokásos’ showtangó (ergo: nagyrészt vezet(het)etlen, akrobatikus elemekkel), a kortárs-fúziós és többszereplős számok, valamint a vicces számok. Vannak azok a koreográfiák is amit akár imprózni is lehetne, de azok rendkívül gyengék koreográfiának.

A 2006-os DVD-n egy sor további érdekes dolgot láthatunk: egy kiégett Chichót, aki árnyéka önmagának. Egy kicsit összeszedettebb (de szokványos) Salast, egy kicsit fáradtabb, de még mindig kreatív Arcét, egy sor új – sokszor meg sem nevezett (!) – ‘vendég’ táncost, akik szerintem összességében nagyobbat alkotnak mint a sztárok. A hamarosan hazánkba látogató Damian Essel – Nancy Louzan, illetve Adrián Veredice és Alejandra Hobert is “halad a korral”: az eddigi színpadias stílus helyett Damianéktől látunk milongára való, ritmusos-játékos, Adriánéktól pedig nuevós imprót is.

Mindazonáltal az általános trend elmozdulni látszik az elvetemült gancho – colgada – volcada varációktól az egyre erősebb ritmikai játék (a zenére és nem a zene ütemére táncolás), a hangsúlyozottabb női szerep, díszítések és a páron belüli apró ‘szöszölés’ (elég nehéz megfogalmazni: az erős egymásrafigyelés miatt vezethető-követhető apró mozdulatok) felé.

 
Hozzászólás

Szerző: be 2006. augusztus 27. vasárnap hüvelyk Érdekesség, Közösség, Vélemény

 

Címkék: , , , , , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s