RSS

A milongai közlekedés szokásairól

13 jan
A milongai közlekedés szokásairól

Az egyik nyári milongán, a Műcsarnokban közel 80-an voltunk. Akkor kezdtem el mondogatni, hogy a tangós közösség lassan eléri azt a létszámot, hogy meg kelljen tanulni rendesen közlekedni a milongákon. Arról a milongáról többen úgy távoztak, hogy ők nem hajlandóak ilyen tömegben táncolni. Én úgy gondolom, hogy csak le kell szokni arról, hogy a parkett egy-két páré (és még azok is ütköznek).

Az általam látott legtömöttebb hazai milonga továbbra is az a nyári 80 fő a Műcsarnokban, ahol a sűrűség viszont még mindig csak alig fele volt annak amit egy péntek este a La Virutában lehetett tapasztalni BsAs-ben. Ott érdekes módon még sem jött belém senki és nem éreztem azt, hogy nem tudok koncentrálni a partneremre.

Mostanában a népsűrűség a milongákon egyre nagyobb és egyre több gondot okoz, hogy eddig senkinek sem kellett megtanulnia manőverezni, kis helyen táncolni, úgy, hogy mások ne rémüljenek meg, de ne kelljen túlságosan sok erőforrást se rászánni.

A milonga.hu-n van fent pár javaslat táncosoknak, közöttük a manőverezésről is. Ezt most kicsit összeszedtem és kiegészítettem a saját tapasztalataimmal (főleg uraknak, de a hölgyek is kiolvashatják miben kellene asszisztálni):

  • Hátralépni csak akkor szabad ha (a) tudod – szemeddel látod -, hogy nincs ott senki (b) ha éppen egy gyors előrelépést tettél, ezért még nem érhetett senki sem mögéd. Ez a legtöbbek számára gyakorlatilag azt jelenti, hogy a hátralépést mint figura-elemet el lehet felejteni (nem fogok neveket sorolni, de a mai napig mindenki előszeretettel használja az általában “salida” névvel illetett 8-as lépést a hátralépéssel együtt, teljesen ‘vakon’ – a 8-as lépés a tangó történetének legnagyobb pedagógiai böszmesége, angol nyelvterületen csak a Dreaded 8-Step Basic [a rettegett 8-lépéses alap] néven ismeretes).
  • Kövesd a táncirányt (óra járásával ellenkező irány).
  • Folyamatosan, de lassan (kb. egy szám alatt fél-másfél kört kellene megtenni a hazai helyszíneket véve alapul) a külső sávban haladj.
  • Ne állj meg 1-2 ütemnél (4-8 számolás) többre és csak akkor előzz ha valaki láthatóan képtelen ezt betartani, vagy egyszerűen csak ön- és közveszélyes.
  • Táncolj egy kis körben (1 méter MÍNUSZ), amíg vársz. A tangó nem a rohanásról szól, hanem a zenéről és a partnerről.
  • Minél lassabban táncolsz, annál beljebb érdemes a körbe húzódni, de ha csak rövidebb időre lelassulsz (például, ha figurázni akarsz egy helyben álló kombinációval) akkor is. A külső sávon több hely van így aki gyorsabban halad annak is marad tere.
  • A tangóhoz nem kellenek (sőt!) nagy lépések, egy négyzetméteren mindent meg lehet csinálni, ami a jó tánchoz szükséges. (NB: itthon szinte senki sem lép méteresnél kisebbet, ajánlanám mindenkinek figyelmébe a 10 centialatti tartományt)
  • Nem kell folyamatosan mozognod. A tangó egyik szépsége, hogy kihagyhatsz akár több ütést, ütemet is. A zene nem mindig diktálja azt, hogy folyamatosan mozogj. Mivel mindenki a zenére táncol (elvileg), ezért ha a zenében szünet van, a többiek sem fognak mozogni: nem is leszel nekik útban. Ellenben ha nincs szünet és megállsz, abból tumultus lesz.
  • Ha az utóbbi kettőre figyelsz (kis lépések, nem minden ütemre, csak a hangsúlyosakra, sőt azokból is válogatsz, lassításokkal tűzdelve) egész profinak látszó dolgokat fogsz csinálni kis helyen, úgy, hogy nem kell egyetlen előre betanult kombinációt sem táncolnod.
  • Lányok: ha nem vagytok hajlandók 20-10-5-2 centiseket lépni, ha nem figyeltek milyen ütemezést táncol a férfi (‘úgyis 1-3’ alapon), hanem rohantok a következő lépésbe, ha már viszitek a szabaddá váló lábatokat, miközben még meg sem érkeztetek a súlylábatokra, az uraknak esélyük sem lesz finoman táncolni
  • Még valami – ökölszabályként: csak arra lépj, amerre NÉZEL (látsz). Sokan táncolnak úgy, mintha közben etereálisan a Szíriusz ötszarvú tavizergéivel kommunikálnának. Ha olyan bonyolultságú, vagy sebességű lépéseket vezetsz, amelyeket álmodból felkeltve nem tudsz levezetni miközben Havasnak adsz interjút a Napkeltében és/vagy Linux alapú SAP-ot telepítesz iPodra (humán és műszaki érdeklődésűekre is gondoltam), akkor érdemes lassítani, kisebbre venni a lépéseket, kevesebbet csinálni, több átérzéssel.
  • A fenti szabályból adódóan: ha látod, hogy valaki arra táncol amerre mennél, ÁLLJ MEG! (ugyanis ez sem jellemző)
  • Minél kevesebb a hely annál szigorúbban kell ragaszkodni a táncirányhoz. Halál idegesítő tud lenni, amikor valaki totálra Red Bullozott őrült Pac Manként oszcillál fel és alá a párok között, de rendkívül hülyén is néz ki.
  • Előzni csak óvatosan szabad. Az, akit előznek nem biztos, hogy tisztában van azzal, hogy előzik. Hirtelen előzések ütközésekhez vezetnek. Ha megállunk, vagy lassítunk a tempónkon (a köríven haladáson) akkor számítsunk rá, hogy megelőzhetnek! Ha levágjuk a kört (látjuk, hogy a sarokban tumultus van), csak lassan és egyenletesen tegyük: legyen lehetősége a többi táncosnak felfogni, hogy mi odamegyünk, észrevehessenek és alkalmazkodni tudjanak. Aki pedig látja, hogy valaki besorol, ne tegyen úgy, mintha előjogai lennének (“én voltam ott előbb!”)… Aki besorol, okkal teszi. Legközelebb te leszel ilyen helyzetben!
  • És ha már: Az ‘informatív vezetés’ fogalmának itt is van értelme. Célszerű úgy irányítani a mozgásunkat, hogy abból a többi táncos észlelhesse, merre szeretnénk haladni, mit akarunk csinálni, ne csak a partnerünk.
  • A milongán vigyázzunk a magas boleóval. Ha a hölgyek maguktól felemelik a lábukat a talajról olyan irányba, ahová ők nem látnak (néznek) éppen, az sérülésekhez vezethet. A férfi nem tudja megakadályozni a boleót, ezért alapszabályként nő csak akkor emel lábat, ha a férfi explicit módon jelezte, hogy mehet…

Pár kiegészítő információ:

  • BsAs-ben tahóságnak számít ha valaki a zene közben áll be táncolni minden körültekintés nélkül, nem figyelve, hogy az alatt az idő alatt amíg belépnek a parkettre, egymás elé állnak, felveszik az ölelést, megtalálják a súlylábat, tesznek egy pár lépést (horribile dictu: hátralépést) a körben következőnek érkezők utolérik őket. Külön művészet a zene közbeni betáncolás és általában még a profibbak sem vesztegetik az időt a beállással, vagy parketten kívül, sarokban etc. teszik azt meg. Itthon rengetegszer fordult elő velem, hogy egy-két ütem alatt egyszercsak ott termett valaki az utamban és alig győztem korrigálni, vagy csak simán felkenődtünk a figyelmetlen párra. Aki táncol, azokra figyel oda, akik már táncolnak. Ha most csatlakozol be a körbe, tedd úgy, hogy a következő mögötted táncoló csak akkor láthasson meg, amikor már egyenletesen táncolsz és még akkor is elég távolságra legyen – elvégre is a számára a semmiből kerülsz elő.
  • Szinte az összes tangó szerkezete olyan, hogy az első 15-30 másodperc csak egy bevezető, vagy a főtéma, amolyan ‘ízelítő’ gyanánt, erre BsAs-ben NEM táncolnak. Ilyenkor beszélgetnek, hangolódnak, kóstolgatják a zenét és hagynak időt az ‘előjátékra’ is, de a ‘tűzszünet’ lehetőséget ad a még nem táncolóknak, hogy bejöjjenek a parkettre, megtalálják a helyüket és egymást, vagyis kényelmesen tudjanak elkezdeni táncolni.
  • Irtózatosan dühítő, ha valaki a táncosokat aluljárói tömegként kezelve tolakodik előre, miközben a tánctér egyik feléről a másikra akar átjutni – akkor is ha a parkett szélén teszi ezt. Alapszabályként a tánctérre akkor lépj, ha táncolni akarsz és akkor is csak úgy, hogy ebből a táncosoknak ne kelljen semmit se észrevenniük. Mivel ez itthon technikailag egyik milongán sem vitelezhető ki, ezért marad az, hogy a táncosokat úgy kell kezelned, mintha te magad is táncolnál: ha megállnak, kénytelen leszel várni és kerülni a hirtelen mozgást, mert arra amúgy sem tudnak reagálni, ráadásul mivel nem táncolsz, nem fognak ‘belekalkulálni’ a mozgásukba.
  • Kis hazánkban oly népszerű rebota (ringó-lépés) őshazájában csak akkor használatos, ha muszály (elkerülés, sarokfigura), vagy ha zenébe illik. A mögötted táncolónak elég sokkoló, ha állandóan megakasztod a folyamatos mozgást, ráadásul ronda is.
Reklámok
 
Hozzászólás

Szerző: be 2008. január 13. vasárnap hüvelyk Bestof, Közösség, Kezdőknek, Vélemény

 

Címkék: , , , , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s