RSS

Új Tangó – ma lenne 90 éves Astor Piazzolla (Nuevo#2)

11 Már
Új Tangó – ma lenne 90 éves Astor Piazzolla (Nuevo#2)

Astor Piazzolla, a ma ‘tango nuevo’-nak nevezett zenei irányzat megalkotója és tulajdonképpen egyetlen meghatározó figurája ma lenne 90 éves.

A zenéjét, stílusát ahogyan megalkotta az rányomja a bélyegét a tangó minden aspektusára, modern formáira, nem csak a zenében, a táncban és a gondolkodásmódban, kultúrában is. Minden ami vele és a zenéjével történt, az megismétlődik a táncban azokkal akik hozzá hasonló módon képzett, ambiciózus, nyitott és főleg a tradíciókat csak felhasználó és nem azokat imitáló módon közelítenek hozzá. De ne ugorjunk előre…

Az ‘nuevo’ elnevezés semmi mást nem jelent, mint, hogy ‘új’. Igazából a nem spanyol ajkú közönség szereti a spanyol szavakat, mint önálló fogalmakat használni, pedig a legtöbb esetben semmi mást nem jelentenek, mint a szó szerinti értelmük és helyettesíthetők más szavakkal is. A tangó tánc lépéskombinációira is mint konkrét dolgokra hivatkozunk, pedig a ‘giro’ semmi mást nem jelent, mint forgást és ezért a szót egy sor dologra lehet használni – mégis jellemzően egy konkrét figurát akarunk leírni vele. Tehát amikor a ‘nuevo’ előkerül semmi másról nincs szó, mint arról, hogy ez valami más, mint ami addig volt. Persze most mondhatja bárki, hogy mindig minden változik – de Argentínában van egy híres mondás, ami más megvilágításba helyezi a tangó eredetisége és újsága körüli állandó indulatokat.

“En Argentina todo debe cambiar, menos el tango”, vagyis Argentínában minden változhat, kivéve a tangót…

Piazzolla életrajza parádés. Gyerek fejjel kezdett el hazáján kívül, New Yorkban bandoneonon és zongorán tanulni (ez utóbbit Wilda Béla magyar zongoristától, Rachmaninov tanítványától). 13 évesen jó barátok voltak Carlos Gardellel, aki magával akarta vinni a turnéjára, amely szerencsére nem sikerült (Astor apja nem engedte): ennek során vesztette életét Gardel repülőszerencsétlenségben. 15 évesen tangózenekarokban játszik hazájában, 18 évesen Anibal Troilo zenekarában is, alig 20 évesen a Troilo zenekar hangszerelője. 24 éves korától saját zenekarait vezeti, olyan zenészekkel, mint Enrico Mario Francini, Atilio Stampone, Leopoldo Federico, Horacio Malvicino, Pablo Ziegler, Antonio Agri, Francisco Fiorentino, Amelita Baltar, illetve zenét ír, nem csak magának, így adódhat, hogy egyik művét Mjitiszlav Rosztropovics játszotta először. Közel 2000 darabot írt, ebből a negyedét vette lemezre. El is érkeztünk a lényeghez: mi is az amit írt.

Ehhez tudni kell mi is az amit tanult. A bandoneon csak egy hangszer volt és azt, hogy tangót játszott lokálokban kifejezetten szégyellte. Zongorázni tanult, imádta Bach, Sztravinszkij, Ravel és Bartók zenéjét is, klasszikus zeneelméletet tanult és klasszikus darabokat is próbált írni, rengeteg jazzt hallgatott, lázasan kereste a saját hangzását, stílusát, a tangón kívül. Arthur Rubinstein, akkoriban Buenos Airesben élő, világhírű zongoraművész javaslatára ment el Alberto Ginastera argentin zeneszerzőhöz tanulni. 1950-ben már filmzenét szerzett, illetve egy szimfónikus verseny nyerteseként ösztöndíjat kapott, hogy a világhírű Nadia Boulangertől tanuljon zeneszerzést Párizsban. Boulanger volt az, aki nagyot csavart Piazzolla elképzelésein. Memoárjaiban így írja le Piazzolla:

‘Amikor találkoztam vele, megmutattam a több kiló szimfóniámat és szonátámat. Elkezdte olvasni őket, majd a következő rémisztő mondattal állt elő: “Jól meg van írva.” És megállt it, egy nagy ponttal a végén, mint egy focilabda. Hosszabb szünet után: “Itt olyan vagy, mint Sztravinszkij, itt mint Bartók, mint Ravel, de tudod mi a baj? Ebben nem látok semmi Piazzollát” Majd elkezdte feltúrni a magánéletem: mit csináltam, mit játszottam és mit nem, facér vagyok, házas, együtt élek valakivel, olyan volt, mint egy FBI kihallgatás! Nagyon szégyenkezve mondtam el neki, hogy tangó zenész vagyok. Majd, hogy “Egy éjszakai klubban dolgozom.” Nem akartam azt mondani, hogy lokál. Mire ő, “Éjszakai klub, mais oui, vagyis egy lokálban, nem?” “Igen,” mondtam és azt gondoltam, “Fejbe vágom ezt a nőt egy [asztali]rádióval….” Nem volt könnyű hazudni neki. Állandóan kérdezősködött: “Azt mondod, hogy nem vagy zongorista. Akkor milyen hangszeren játszol?” Nem akartam elmondani neki, hogy bandoneonista vagyok, “Mert akkor ki fog dobni a negyedikről.” Végül, beismertem, ekkor megkért, hogy játszak pár ütemnyi tangót, amit én komponáltam. Ekkor kikerekedtek a szemei, megfogta a kezem és azt mondta: “Te idióta, EZ Piazzolla!” Ekkor megfogtam a zenét amit addig szereztem, tíz évet az életemből, és a pokolra küldtem két másodperc alatt.’

Piazzolla hazatér Argentínába és 1955-től a saját zenéjét írja, nem foglalkozva a brutális kritikával amivel illetik. Mert a tangó nem változik…vagy mégis. Észak-Amerikában és Európában tárt karokkal várták, illetve hazájának liberális gondolkodói is mellé álltak. A tradicionalisták viszont legszívesebben megkövezték volna. Azonban az idő őt igazolta, ahogy egyre nagyobb sikereket ért el, egyre függetlenebb lehetett a művészi kifejezési módjában is, végül a 80-as években lett belőle igazi világsztár, a tangó nemzetközi nagykövete – miközben amit írt annyira volt csak tangó, mint amennyire Bartók magyar népzene.

A zenét amit írt hosszan lehetne elemezni, de ami fontos, hogy barokk felfogású, de modern 20. századi hangzású, kísérletező, helyenként a jazz improvizatív felfogását átvevő és az átlag tangóhoz képest nagyon cerebrális, fúziós műfaj, barokk komponálási módszerekkel (passacaglia, fuga etc.) tűzdelve. Piazzolla felfogását Mozartéhoz, Händeléhez lehet hasonlítani, akik a saját műveikbe a koruk minden nemzetének zenei színezetét bele akarták integrálni, akik közvetlen kapcsolatban voltak a közönségüket képező társadalmi réteggel és akik műveiket azzal a közvetlen tapasztalattal írták, amit azok előadójaként átéltek. A ‘nuevo’ fogalma, tartalma ezzel meg is született – és nem csak a zenében.

Mitől lett új, az új tangó? Foglaljuk csak össze: nemzetközi, egymástól eltérő társadalmi és etnikai rétegek zenei kultúráját keverte össze. Beleépítette a saját tapasztalatát ezeken a területeken, elképesztően széles területen volt képzett a kora tangózenészeihez képest. Saját magát, a saját önkifejezését építette a zenéjébe, nem törődve a tradicionalisták kritikájával. Eredeti akart lenni, nem csak másolni akart. A korának és saját magának a globalizálódó érdeklődéséből adódott, hogy minden hatott rá és ezeket nem szűrte ki. Ezek mind rettentően hasonlítanak arra, amit a táncban ‘nuevo’-nak nevezett irányzatban is megtalálhatunk. Azonban a táncban jóval később, egészen mások, más okokból alkottak valami újat, amit ezen a néven neveznek sokan. A társadalmi erőtér hasonló, azonban a motiváció teljesen más, ezért bár a fogalom találó, de egyáltalán nem azonos…

Piazzolla halálával paradox módon a ‘nuevo’ is klasszikus műfaj lett. Bár Piazzolla műveit játszák, stílusát imitálják, illetve az egyetlen személy aki Astor Piazzolla munkájához tényleg hozzá tudott tenni, volt zongoristája, Pablo Ziegler még talán képviseli is azt (vagy legalábbis annak jazz ízesítésű részét), de alapjában véve a zenei ‘tango nuevo’ történetének ezzel vége van. Piazzolla előadásmódja és személye szükséges volt az előadásokon ahhoz, hogy a zenéje Piazzolla legyen. Halálával csak ugyanaz történik, mint az aranykor nagy zenekaraival: olcsó másolatok keringenek belőle, de semelyik sem lesz pontosan olyan.

A ‘nuevo’-ról mint kifejezésről és a tradicionalizmusról, az ezekhez kapcsolódó személyekről, irányzatokról további érdekes interjúkat, történelmi visszatekintéseket olvashatsz majd itt a blogon. Szóval stay tuned.

Reklámok
 
1 hozzászólás

Szerző: be 2011. március 11. péntek hüvelyk Érdekesség, Kezdőknek, Sztár, Zene

 

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One response to “Új Tangó – ma lenne 90 éves Astor Piazzolla (Nuevo#2)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s