RSS

Elmúlt idők bajnokai #10: Cristhian Sosa – Maria Noel Sciuto (2012)

01 Sze
Elmúlt idők bajnokai #10: Cristhian Sosa – Maria Noel Sciuto (2012)

Cristhian (igen: th-val) és a korábban másik partnerrel döntős Noel vagy valami új kezdete, vagy a végé: tangózzunk csak dallamra és versre. Ugyanitt véletlen (?) kapcsolódás Sebastian Arce tegnapi zeneiség órájával.

Újabb Mario Morales koreográfia, állítólag “több lépéssel és kevesebb hangulati töltelékkel”. Bár a kijelentéssel nem értek egyet, az kétségtelen, hogy jelentősen eltér a zeneválasztás és a koreográfia felfogása a korábbi escenario nyertesek előadásaitól. A dominánsan versre építő késő huszadik századi tangó-dal a spanyolul nem értők számára szerintem nem túlságosan élvezetes, bár az előadás technikailag tökéletes. Számomra azonban ez egy olyan trend meghatározóvá válását jelzi, amely a tangó mint élő műfaj végét is jelentheti. A ma már csak gyűjtőnevén, a “társastáncok” és “versenytáncok” hobbi változatainak elsatnyulása és versenyváltozatainak elitista öncélúsága is így kezdődött: amikor az előadóművész egyre kisebb, egyre szakmaibb közönségnek, végül már csak a bíróknak és a többi versenyzőnek táncol, eltávolodik a tömegek ízlésétől – általában védhetően tűnő szakmai indokok miatt – és ezzel halálra ítéli a műfaj fejlődését populáris, társasági műfajként is. Ugyanis a hobbitáncos számára nem lesz vonzó az előadók által előadott, látható tánc megtanulása, vagy ha mégis, akkor kénytelen lesz átsorolni ő is az “elit” értékrendszerbe. A hobbisták egyre kevésbé lesznek képzettek a választási kényszer miatt, miközben az elitista hivatásos, versenyző és egyéb szakmai közeg pedig egyre inkább a saját útját járja.

Ha túllendülünk azon, hogy a hazánkban is járt Cristhian a verseny fél évtizedes főszponzora által fenntartott tangóstúdió (Darcos) vezetője a felvétel időpontjában, akkor két kiváló táncost látunk egy csaknem hibátlan előadással (egy apró biccenés után úgy 2:50 körül Cristhian elveszíti a “jelenlétét” és már szinte csak asszisztál a csodálatosan táncoló Noelnek), azonban az élvezeti érték már nagyon relatív. Minél képzettebb a néző, talán annál inkább tudja értékelni a nüanszokat ami a “zeneiséget” illeti, azonban gyanítom, hogy az “átlagtangós” és főleg a mezei néző számára a hátrébb végzett, kevésbé “haladó szellemiségű” koreográfiák és táncosok nem lennének-e vonzóbbak.

Ha pedig zeneiség egy gyakorlatilag recitativóban előadott “dalra”, akkor Sebastian Arce tegnapi zeneiség órája jut eszembe. Az idei Mundial egyik pontozójaként, frissen érkezett az éppen csak véget ért versenyről, így az élmény még elég erős benne is. Az órán pontosan azt a felfogást próbálta elmagyarázni, amit talán eddig legkevésbé képviselt, de láthatóan már ő is felkarolt: táncoljunk érzéseket, ne csak ritmust. Az idős nagymesterek (Zotto, Copes) védelmében elemezte mennyire nem egyszerűen csak a zene ritmusra lépkednek, hanem a zenét “interpretálják”, vagyis a zene által kiváltott érzéseket táncolják el. Persze a gyakorlati példáiban Sebastian továbbra is ritmust táncolt, csak nem a triviális ritmushangszerek ütemeire, hanem az énekelt vers hangsúlyaira (szótagokra), illetve a melódia ívére. Bár szerintem amit elmagyarázott tökéletesen érthető és logikus volt, de mint tanár veszélyes terepnek tartom a megfoghatatlan és konkrétizálhatatlan elemek oktatását nagy általánosságban. A főleg emocionális elképzelések mentén tanuló hobbitáncosok különösen szeretik félreértelmezni a spirituális, szubjektív indokokat, magyarázatokat és kifogásként használni arra, hogy egyszerűen bűn rosszul táncolhassanak. Sajnos egy évtizedes gyakorlattal rendelkező profi tangó tanár számára más a tartalma a “táncolj a hangulatra” utasításnak, mint egy néhány éve hetente egyszer órára, hetente kétszer milongára, évente kétszer workshopokra járó európai hobbitáncosnak, aki nem csak a szöveget nem érti, a tangó zenéről sincsen beható ismerete, azonban a tangós társadalom rétegződése miatt magát már elég rutinosnak hiszi. Ha egy nagymester azt mondja, hogy teljesen jó össze-vissza lépkedni mert a zene interpretálása kötetlen, akkor utána már senki sem fogja ezeknek a táncosoknak megmagyarázni, hogy azt a nagymester nem egészen úgy értette…

A versenyen persze sok jó koreográfia volt még látható. Érezhetően mások is kísérleteztek a kissé egysíkúvá váló escenario koreográfiák megreformálásával és ezt a zsűri is értékelte. Az első öt helyezettről egy összesítő videó:

Ebből kiemelném a páros táncokban szinte kötelező showelemként megjelenő, a versenyen 5. helyet szerzett “köteles” koreográfiát:

A Sebastian Arce által képzett orosz Európa-bajnok páros a 9. helyen végzett. Bár Dimitrij stílusa nekem tetszik és abszolút döntőérett, addig Taiszija teljesítménye hagy némi kívánnivalót maga után, technikailag sincsenek azon a szinten mint az elődöntő más párosai. Vélhetően nem jutottak volna idáig, ha nem nyernek az EB-n és kerülnek automatikusan az elődöntőbe.

Pedig a 10. helyen is van jó tangó – igaz a hagyományos escenario fajtából -, amivel pár éve a kolumbiaiak még akár döntőben is végezhettek volna:

Az értékelés súlyosan szubjektív jellegét és szabályozatlan voltát jól mutatja, hogy – vélhetően csak a rosszul megválasztott zene miatt – el tudtak ásni a 20. helyre egy amúgy kifejezetten jó teljesítményt nyújtó argentin párost.

A műfaj kaotikus értékelését jól mutatja, hogy az Európa-bajnoki ezüst és bronzérmes olasz pár az elegáns és hangulatos – azonban akrobatikaszegény és a 2012-es divathoz képest túlságosan sok pózolással teli – előadása ellenére sem jutott tovább. Nyilvánvalóan nem lettek volna a döntő közelében, azonban volt ennél rosszabb előadás jóval előkelőbb helyen, csak több flikk-flakkal.

Advertisements
 
1 hozzászólás

Szerző: be 2013. szeptember 1. vasárnap hüvelyk Érdekesség, Sztár, Vélemény

 

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One response to “Elmúlt idők bajnokai #10: Cristhian Sosa – Maria Noel Sciuto (2012)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s